Gå direkt till sidans innehåll

Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar

Indikator K. H.K.4. 3

Territoriella växthusgasutsläpp per capita från trafiken av tunga lastbilar (Ton CO2ekv/capita)

Rad-id Mätområde Datum Värde (ton CO2ekv/inv)
0 Sandviken 2010 0,420
1 Sandviken 2011 0,406
2 Sandviken 2012 0,374
3 Sandviken 2013 0,359
4 Sandviken 2014 0,341
5 Sandviken 2015 0,325
6 Sandviken 2016 0,293
7 Sandviken 2017 0,244
8 Sandviken 2018 0,224
9 Sandviken 2019 0,225
10 Sandviken 2020 0,217
11 Sandviken 2021 0,224
12 Sandviken 2022 0,196
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik

Kommentar

Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.

Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.

Uppdaterad: 2025-01-09