Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Salem | 2010 | 0,631 |
1 | Salem | 2011 | 0,599 |
2 | Salem | 2012 | 0,547 |
3 | Salem | 2013 | 0,523 |
4 | Salem | 2014 | 0,500 |
5 | Salem | 2015 | 0,475 |
6 | Salem | 2016 | 0,431 |
7 | Salem | 2017 | 0,319 |
8 | Salem | 2018 | 0,338 |
9 | Salem | 2019 | 0,341 |
10 | Salem | 2020 | 0,325 |
11 | Salem | 2021 | 0,330 |
12 | Salem | 2022 | 0,286 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.