Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Rättvik | 2010 | 0,770 |
Rättvik | 2011 | 0,741 |
Rättvik | 2012 | 0,689 |
Rättvik | 2013 | 0,666 |
Rättvik | 2014 | 0,644 |
Rättvik | 2015 | 0,625 |
Rättvik | 2016 | 0,568 |
Rättvik | 2017 | 0,528 |
Rättvik | 2018 | 0,476 |
Rättvik | 2019 | 0,478 |
Rättvik | 2020 | 0,453 |
Rättvik | 2021 | 0,469 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.