Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ragunda | 2010 | 1,440 |
1 | Ragunda | 2011 | 1,416 |
2 | Ragunda | 2012 | 1,317 |
3 | Ragunda | 2013 | 1,270 |
4 | Ragunda | 2014 | 1,230 |
5 | Ragunda | 2015 | 1,201 |
6 | Ragunda | 2016 | 1,095 |
7 | Ragunda | 2017 | 0,957 |
8 | Ragunda | 2018 | 0,802 |
9 | Ragunda | 2019 | 0,814 |
10 | Ragunda | 2020 | 0,798 |
11 | Ragunda | 2021 | 0,823 |
12 | Ragunda | 2022 | 0,722 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.