Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Oxelösund | 2010 | 0,118 |
1 | Oxelösund | 2011 | 0,113 |
2 | Oxelösund | 2012 | 0,105 |
3 | Oxelösund | 2013 | 0,099 |
4 | Oxelösund | 2014 | 0,095 |
5 | Oxelösund | 2015 | 0,090 |
6 | Oxelösund | 2016 | 0,081 |
7 | Oxelösund | 2017 | 0,093 |
8 | Oxelösund | 2018 | 0,093 |
9 | Oxelösund | 2019 | 0,094 |
10 | Oxelösund | 2020 | 0,091 |
11 | Oxelösund | 2021 | 0,092 |
12 | Oxelösund | 2022 | 0,081 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.