Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Ovanåker |
2010 |
0,642 |
1 |
Ovanåker |
2011 |
0,623 |
2 |
Ovanåker |
2012 |
0,577 |
3 |
Ovanåker |
2013 |
0,557 |
4 |
Ovanåker |
2014 |
0,534 |
5 |
Ovanåker |
2015 |
0,515 |
6 |
Ovanåker |
2016 |
0,465 |
7 |
Ovanåker |
2017 |
0,470 |
8 |
Ovanåker |
2018 |
0,442 |
9 |
Ovanåker |
2019 |
0,444 |
10 |
Ovanåker |
2020 |
0,429 |
11 |
Ovanåker |
2021 |
0,441 |
12 |
Ovanåker |
2022 |
0,387 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.