Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Oskarshamn |
2010 |
0,525 |
1 |
Oskarshamn |
2011 |
0,508 |
2 |
Oskarshamn |
2012 |
0,470 |
3 |
Oskarshamn |
2013 |
0,451 |
4 |
Oskarshamn |
2014 |
0,434 |
5 |
Oskarshamn |
2015 |
0,417 |
6 |
Oskarshamn |
2016 |
0,375 |
7 |
Oskarshamn |
2017 |
0,383 |
8 |
Oskarshamn |
2018 |
0,362 |
9 |
Oskarshamn |
2019 |
0,361 |
10 |
Oskarshamn |
2020 |
0,348 |
11 |
Oskarshamn |
2021 |
0,358 |
12 |
Oskarshamn |
2022 |
0,314 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.