Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Olofström |
2010 |
0,371 |
1 |
Olofström |
2011 |
0,362 |
2 |
Olofström |
2012 |
0,334 |
3 |
Olofström |
2013 |
0,322 |
4 |
Olofström |
2014 |
0,308 |
5 |
Olofström |
2015 |
0,294 |
6 |
Olofström |
2016 |
0,265 |
7 |
Olofström |
2017 |
0,265 |
8 |
Olofström |
2018 |
0,237 |
9 |
Olofström |
2019 |
0,240 |
10 |
Olofström |
2020 |
0,234 |
11 |
Olofström |
2021 |
0,242 |
12 |
Olofström |
2022 |
0,213 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.