Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Ockelbo | 2010 | 0,610 |
1 | Ockelbo | 2011 | 0,593 |
2 | Ockelbo | 2012 | 0,553 |
3 | Ockelbo | 2013 | 0,539 |
4 | Ockelbo | 2014 | 0,522 |
5 | Ockelbo | 2015 | 0,497 |
6 | Ockelbo | 2016 | 0,455 |
7 | Ockelbo | 2017 | 0,395 |
8 | Ockelbo | 2018 | 0,334 |
9 | Ockelbo | 2019 | 0,336 |
10 | Ockelbo | 2020 | 0,325 |
11 | Ockelbo | 2021 | 0,337 |
12 | Ockelbo | 2022 | 0,296 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.