Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Nyköping | 2010 | 1,116 |
1 | Nyköping | 2011 | 1,075 |
2 | Nyköping | 2012 | 0,985 |
3 | Nyköping | 2013 | 0,936 |
4 | Nyköping | 2014 | 0,896 |
5 | Nyköping | 2015 | 0,854 |
6 | Nyköping | 2016 | 0,773 |
7 | Nyköping | 2017 | 0,726 |
8 | Nyköping | 2018 | 0,759 |
9 | Nyköping | 2019 | 0,755 |
10 | Nyköping | 2020 | 0,723 |
11 | Nyköping | 2021 | 0,739 |
12 | Nyköping | 2022 | 0,640 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.