Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Norrköping | 2010 | 0,514 |
Norrköping | 2011 | 0,495 |
Norrköping | 2012 | 0,452 |
Norrköping | 2013 | 0,430 |
Norrköping | 2014 | 0,411 |
Norrköping | 2015 | 0,394 |
Norrköping | 2016 | 0,355 |
Norrköping | 2017 | 0,314 |
Norrköping | 2018 | 0,319 |
Norrköping | 2019 | 0,318 |
Norrköping | 2020 | 0,304 |
Norrköping | 2021 | 0,314 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.