Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Mörbylånga | 2010 | 0,386 |
Mörbylånga | 2011 | 0,371 |
Mörbylånga | 2012 | 0,340 |
Mörbylånga | 2013 | 0,325 |
Mörbylånga | 2014 | 0,311 |
Mörbylånga | 2015 | 0,298 |
Mörbylånga | 2016 | 0,269 |
Mörbylånga | 2017 | 0,267 |
Mörbylånga | 2018 | 0,259 |
Mörbylånga | 2019 | 0,258 |
Mörbylånga | 2020 | 0,243 |
Mörbylånga | 2021 | 0,249 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.