Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Munkedal |
2010 |
1,619 |
1 |
Munkedal |
2011 |
1,559 |
2 |
Munkedal |
2012 |
1,448 |
3 |
Munkedal |
2013 |
1,390 |
4 |
Munkedal |
2014 |
1,338 |
5 |
Munkedal |
2015 |
1,298 |
6 |
Munkedal |
2016 |
1,172 |
7 |
Munkedal |
2017 |
1,147 |
8 |
Munkedal |
2018 |
1,151 |
9 |
Munkedal |
2019 |
1,155 |
10 |
Munkedal |
2020 |
1,108 |
11 |
Munkedal |
2021 |
1,143 |
12 |
Munkedal |
2022 |
0,997 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.