Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Mjölby | 2010 | 1,160 |
1 | Mjölby | 2011 | 1,112 |
2 | Mjölby | 2012 | 1,023 |
3 | Mjölby | 2013 | 0,981 |
4 | Mjölby | 2014 | 0,943 |
5 | Mjölby | 2015 | 0,906 |
6 | Mjölby | 2016 | 0,827 |
7 | Mjölby | 2017 | 0,807 |
8 | Mjölby | 2018 | 0,849 |
9 | Mjölby | 2019 | 0,841 |
10 | Mjölby | 2020 | 0,807 |
11 | Mjölby | 2021 | 0,823 |
12 | Mjölby | 2022 | 0,712 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.