Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Mellerud |
2010 |
0,794 |
1 |
Mellerud |
2011 |
0,778 |
2 |
Mellerud |
2012 |
0,728 |
3 |
Mellerud |
2013 |
0,706 |
4 |
Mellerud |
2014 |
0,678 |
5 |
Mellerud |
2015 |
0,639 |
6 |
Mellerud |
2016 |
0,576 |
7 |
Mellerud |
2017 |
0,552 |
8 |
Mellerud |
2018 |
0,573 |
9 |
Mellerud |
2019 |
0,578 |
10 |
Mellerud |
2020 |
0,558 |
11 |
Mellerud |
2021 |
0,579 |
12 |
Mellerud |
2022 |
0,505 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.