Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Malå | 2010 | 0,503 |
Malå | 2011 | 0,493 |
Malå | 2012 | 0,461 |
Malå | 2013 | 0,449 |
Malå | 2014 | 0,440 |
Malå | 2015 | 0,428 |
Malå | 2016 | 0,394 |
Malå | 2017 | 0,625 |
Malå | 2018 | 0,502 |
Malå | 2019 | 0,515 |
Malå | 2020 | 0,500 |
Malå | 2021 | 0,519 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.