Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Lysekil |
2010 |
0,301 |
1 |
Lysekil |
2011 |
0,294 |
2 |
Lysekil |
2012 |
0,272 |
3 |
Lysekil |
2013 |
0,262 |
4 |
Lysekil |
2014 |
0,254 |
5 |
Lysekil |
2015 |
0,243 |
6 |
Lysekil |
2016 |
0,221 |
7 |
Lysekil |
2017 |
0,250 |
8 |
Lysekil |
2018 |
0,216 |
9 |
Lysekil |
2019 |
0,218 |
10 |
Lysekil |
2020 |
0,213 |
11 |
Lysekil |
2021 |
0,221 |
12 |
Lysekil |
2022 |
0,194 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.