Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Luleå | 2010 | 0,484 |
Luleå | 2011 | 0,467 |
Luleå | 2012 | 0,429 |
Luleå | 2013 | 0,410 |
Luleå | 2014 | 0,393 |
Luleå | 2015 | 0,382 |
Luleå | 2016 | 0,347 |
Luleå | 2017 | 0,301 |
Luleå | 2018 | 0,284 |
Luleå | 2019 | 0,285 |
Luleå | 2020 | 0,271 |
Luleå | 2021 | 0,281 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.