Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Ludvika | 2010 | 0,458 |
Ludvika | 2011 | 0,447 |
Ludvika | 2012 | 0,413 |
Ludvika | 2013 | 0,396 |
Ludvika | 2014 | 0,378 |
Ludvika | 2015 | 0,363 |
Ludvika | 2016 | 0,326 |
Ludvika | 2017 | 0,329 |
Ludvika | 2018 | 0,295 |
Ludvika | 2019 | 0,298 |
Ludvika | 2020 | 0,288 |
Ludvika | 2021 | 0,301 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.