Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Ludvika |
2010 |
0,458 |
1 |
Ludvika |
2011 |
0,447 |
2 |
Ludvika |
2012 |
0,412 |
3 |
Ludvika |
2013 |
0,396 |
4 |
Ludvika |
2014 |
0,378 |
5 |
Ludvika |
2015 |
0,361 |
6 |
Ludvika |
2016 |
0,324 |
7 |
Ludvika |
2017 |
0,327 |
8 |
Ludvika |
2018 |
0,293 |
9 |
Ludvika |
2019 |
0,295 |
10 |
Ludvika |
2020 |
0,288 |
11 |
Ludvika |
2021 |
0,298 |
12 |
Ludvika |
2022 |
0,261 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.