Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Lomma | 2010 | 1,019 |
1 | Lomma | 2011 | 0,965 |
2 | Lomma | 2012 | 0,880 |
3 | Lomma | 2013 | 0,840 |
4 | Lomma | 2014 | 0,796 |
5 | Lomma | 2015 | 0,756 |
6 | Lomma | 2016 | 0,677 |
7 | Lomma | 2017 | 0,658 |
8 | Lomma | 2018 | 0,610 |
9 | Lomma | 2019 | 0,611 |
10 | Lomma | 2020 | 0,589 |
11 | Lomma | 2021 | 0,614 |
12 | Lomma | 2022 | 0,533 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.