Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Linköping | 2010 | 0,442 |
Linköping | 2011 | 0,425 |
Linköping | 2012 | 0,389 |
Linköping | 2013 | 0,371 |
Linköping | 2014 | 0,354 |
Linköping | 2015 | 0,342 |
Linköping | 2016 | 0,308 |
Linköping | 2017 | 0,251 |
Linköping | 2018 | 0,249 |
Linköping | 2019 | 0,247 |
Linköping | 2020 | 0,234 |
Linköping | 2021 | 0,243 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.