Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Linköping | 2010 | 0,442 |
1 | Linköping | 2011 | 0,425 |
2 | Linköping | 2012 | 0,389 |
3 | Linköping | 2013 | 0,371 |
4 | Linköping | 2014 | 0,354 |
5 | Linköping | 2015 | 0,340 |
6 | Linköping | 2016 | 0,306 |
7 | Linköping | 2017 | 0,249 |
8 | Linköping | 2018 | 0,247 |
9 | Linköping | 2019 | 0,245 |
10 | Linköping | 2020 | 0,234 |
11 | Linköping | 2021 | 0,240 |
12 | Linköping | 2022 | 0,208 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.