Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Lessebo | 2010 | 0,616 |
1 | Lessebo | 2011 | 0,600 |
2 | Lessebo | 2012 | 0,559 |
3 | Lessebo | 2013 | 0,535 |
4 | Lessebo | 2014 | 0,505 |
5 | Lessebo | 2015 | 0,473 |
6 | Lessebo | 2016 | 0,421 |
7 | Lessebo | 2017 | 0,382 |
8 | Lessebo | 2018 | 0,356 |
9 | Lessebo | 2019 | 0,359 |
10 | Lessebo | 2020 | 0,350 |
11 | Lessebo | 2021 | 0,365 |
12 | Lessebo | 2022 | 0,321 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.