Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Laxå |
2010 |
2,478 |
1 |
Laxå |
2011 |
2,424 |
2 |
Laxå |
2012 |
2,269 |
3 |
Laxå |
2013 |
2,174 |
4 |
Laxå |
2014 |
2,068 |
5 |
Laxå |
2015 |
2,001 |
6 |
Laxå |
2016 |
1,818 |
7 |
Laxå |
2017 |
1,574 |
8 |
Laxå |
2018 |
1,570 |
9 |
Laxå |
2019 |
1,564 |
10 |
Laxå |
2020 |
1,517 |
11 |
Laxå |
2021 |
1,587 |
12 |
Laxå |
2022 |
1,384 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.