Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Köping |
2010 |
0,585 |
1 |
Köping |
2011 |
0,568 |
2 |
Köping |
2012 |
0,524 |
3 |
Köping |
2013 |
0,497 |
4 |
Köping |
2014 |
0,478 |
5 |
Köping |
2015 |
0,458 |
6 |
Köping |
2016 |
0,414 |
7 |
Köping |
2017 |
0,395 |
8 |
Köping |
2018 |
0,393 |
9 |
Köping |
2019 |
0,396 |
10 |
Köping |
2020 |
0,384 |
11 |
Köping |
2021 |
0,395 |
12 |
Köping |
2022 |
0,345 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.