Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Kungsbacka |
2010 |
0,484 |
1 |
Kungsbacka |
2011 |
0,462 |
2 |
Kungsbacka |
2012 |
0,423 |
3 |
Kungsbacka |
2013 |
0,404 |
4 |
Kungsbacka |
2014 |
0,386 |
5 |
Kungsbacka |
2015 |
0,369 |
6 |
Kungsbacka |
2016 |
0,333 |
7 |
Kungsbacka |
2017 |
0,346 |
8 |
Kungsbacka |
2018 |
0,330 |
9 |
Kungsbacka |
2019 |
0,328 |
10 |
Kungsbacka |
2020 |
0,314 |
11 |
Kungsbacka |
2021 |
0,323 |
12 |
Kungsbacka |
2022 |
0,280 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.