Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Kumla | 2010 | 0,783 |
Kumla | 2011 | 0,756 |
Kumla | 2012 | 0,691 |
Kumla | 2013 | 0,660 |
Kumla | 2014 | 0,634 |
Kumla | 2015 | 0,612 |
Kumla | 2016 | 0,557 |
Kumla | 2017 | 0,561 |
Kumla | 2018 | 0,582 |
Kumla | 2019 | 0,583 |
Kumla | 2020 | 0,555 |
Kumla | 2021 | 0,571 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.