Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Knivsta | 2010 | 0,925 |
1 | Knivsta | 2011 | 0,881 |
2 | Knivsta | 2012 | 0,797 |
3 | Knivsta | 2013 | 0,753 |
4 | Knivsta | 2014 | 0,704 |
5 | Knivsta | 2015 | 0,649 |
6 | Knivsta | 2016 | 0,580 |
7 | Knivsta | 2017 | 0,554 |
8 | Knivsta | 2018 | 0,531 |
9 | Knivsta | 2019 | 0,530 |
10 | Knivsta | 2020 | 0,504 |
11 | Knivsta | 2021 | 0,502 |
12 | Knivsta | 2022 | 0,430 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.