Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Klippan | 2010 | 0,868 |
1 | Klippan | 2011 | 0,835 |
2 | Klippan | 2012 | 0,769 |
3 | Klippan | 2013 | 0,738 |
4 | Klippan | 2014 | 0,712 |
5 | Klippan | 2015 | 0,681 |
6 | Klippan | 2016 | 0,613 |
7 | Klippan | 2017 | 0,544 |
8 | Klippan | 2018 | 0,579 |
9 | Klippan | 2019 | 0,576 |
10 | Klippan | 2020 | 0,557 |
11 | Klippan | 2021 | 0,573 |
12 | Klippan | 2022 | 0,498 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.