Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Kinda | 2010 | 0,751 |
1 | Kinda | 2011 | 0,724 |
2 | Kinda | 2012 | 0,673 |
3 | Kinda | 2013 | 0,644 |
4 | Kinda | 2014 | 0,623 |
5 | Kinda | 2015 | 0,602 |
6 | Kinda | 2016 | 0,547 |
7 | Kinda | 2017 | 0,529 |
8 | Kinda | 2018 | 0,479 |
9 | Kinda | 2019 | 0,480 |
10 | Kinda | 2020 | 0,461 |
11 | Kinda | 2021 | 0,473 |
12 | Kinda | 2022 | 0,412 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.