Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Karlstad |
2010 |
0,478 |
1 |
Karlstad |
2011 |
0,459 |
2 |
Karlstad |
2012 |
0,422 |
3 |
Karlstad |
2013 |
0,402 |
4 |
Karlstad |
2014 |
0,386 |
5 |
Karlstad |
2015 |
0,369 |
6 |
Karlstad |
2016 |
0,335 |
7 |
Karlstad |
2017 |
0,317 |
8 |
Karlstad |
2018 |
0,286 |
9 |
Karlstad |
2019 |
0,283 |
10 |
Karlstad |
2020 |
0,271 |
11 |
Karlstad |
2021 |
0,278 |
12 |
Karlstad |
2022 |
0,239 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.