Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Karlskrona |
2010 |
0,226 |
1 |
Karlskrona |
2011 |
0,218 |
2 |
Karlskrona |
2012 |
0,203 |
3 |
Karlskrona |
2013 |
0,195 |
4 |
Karlskrona |
2014 |
0,187 |
5 |
Karlskrona |
2015 |
0,178 |
6 |
Karlskrona |
2016 |
0,161 |
7 |
Karlskrona |
2017 |
0,186 |
8 |
Karlskrona |
2018 |
0,166 |
9 |
Karlskrona |
2019 |
0,167 |
10 |
Karlskrona |
2020 |
0,161 |
11 |
Karlskrona |
2021 |
0,166 |
12 |
Karlskrona |
2022 |
0,145 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.