Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Kalmar | 2010 | 0,373 |
Kalmar | 2011 | 0,359 |
Kalmar | 2012 | 0,329 |
Kalmar | 2013 | 0,316 |
Kalmar | 2014 | 0,301 |
Kalmar | 2015 | 0,288 |
Kalmar | 2016 | 0,261 |
Kalmar | 2017 | 0,255 |
Kalmar | 2018 | 0,222 |
Kalmar | 2019 | 0,221 |
Kalmar | 2020 | 0,209 |
Kalmar | 2021 | 0,214 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.