Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Järfälla | 2010 | 0,189 |
1 | Järfälla | 2011 | 0,180 |
2 | Järfälla | 2012 | 0,164 |
3 | Järfälla | 2013 | 0,156 |
4 | Järfälla | 2014 | 0,147 |
5 | Järfälla | 2015 | 0,139 |
6 | Järfälla | 2016 | 0,124 |
7 | Järfälla | 2017 | 0,146 |
8 | Järfälla | 2018 | 0,149 |
9 | Järfälla | 2019 | 0,147 |
10 | Järfälla | 2020 | 0,139 |
11 | Järfälla | 2021 | 0,141 |
12 | Järfälla | 2022 | 0,119 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.