Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Jokkmokk |
2010 |
1,977 |
1 |
Jokkmokk |
2011 |
1,932 |
2 |
Jokkmokk |
2012 |
1,797 |
3 |
Jokkmokk |
2013 |
1,737 |
4 |
Jokkmokk |
2014 |
1,671 |
5 |
Jokkmokk |
2015 |
1,619 |
6 |
Jokkmokk |
2016 |
1,475 |
7 |
Jokkmokk |
2017 |
1,177 |
8 |
Jokkmokk |
2018 |
1,030 |
9 |
Jokkmokk |
2019 |
1,052 |
10 |
Jokkmokk |
2020 |
1,031 |
11 |
Jokkmokk |
2021 |
1,079 |
12 |
Jokkmokk |
2022 |
0,945 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.