Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Jönköping |
2010 |
0,846 |
1 |
Jönköping |
2011 |
0,813 |
2 |
Jönköping |
2012 |
0,744 |
3 |
Jönköping |
2013 |
0,709 |
4 |
Jönköping |
2014 |
0,678 |
5 |
Jönköping |
2015 |
0,649 |
6 |
Jönköping |
2016 |
0,587 |
7 |
Jönköping |
2017 |
0,518 |
8 |
Jönköping |
2018 |
0,498 |
9 |
Jönköping |
2019 |
0,493 |
10 |
Jönköping |
2020 |
0,472 |
11 |
Jönköping |
2021 |
0,483 |
12 |
Jönköping |
2022 |
0,417 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.