Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Härnösand |
2010 |
0,740 |
1 |
Härnösand |
2011 |
0,718 |
2 |
Härnösand |
2012 |
0,667 |
3 |
Härnösand |
2013 |
0,640 |
4 |
Härnösand |
2014 |
0,612 |
5 |
Härnösand |
2015 |
0,584 |
6 |
Härnösand |
2016 |
0,531 |
7 |
Härnösand |
2017 |
0,468 |
8 |
Härnösand |
2018 |
0,459 |
9 |
Härnösand |
2019 |
0,460 |
10 |
Härnösand |
2020 |
0,445 |
11 |
Härnösand |
2021 |
0,461 |
12 |
Härnösand |
2022 |
0,404 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.