Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Hylte | 2010 | 1,081 |
1 | Hylte | 2011 | 1,051 |
2 | Hylte | 2012 | 0,981 |
3 | Hylte | 2013 | 0,947 |
4 | Hylte | 2014 | 0,890 |
5 | Hylte | 2015 | 0,841 |
6 | Hylte | 2016 | 0,740 |
7 | Hylte | 2017 | 0,673 |
8 | Hylte | 2018 | 0,676 |
9 | Hylte | 2019 | 0,686 |
10 | Hylte | 2020 | 0,673 |
11 | Hylte | 2021 | 0,696 |
12 | Hylte | 2022 | 0,616 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.