Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Hjo | 2010 | 0,595 |
Hjo | 2011 | 0,579 |
Hjo | 2012 | 0,533 |
Hjo | 2013 | 0,515 |
Hjo | 2014 | 0,492 |
Hjo | 2015 | 0,473 |
Hjo | 2016 | 0,431 |
Hjo | 2017 | 0,388 |
Hjo | 2018 | 0,330 |
Hjo | 2019 | 0,331 |
Hjo | 2020 | 0,316 |
Hjo | 2021 | 0,329 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.