Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Helsingborg | 2010 | 0,441 |
Helsingborg | 2011 | 0,422 |
Helsingborg | 2012 | 0,386 |
Helsingborg | 2013 | 0,369 |
Helsingborg | 2014 | 0,350 |
Helsingborg | 2015 | 0,334 |
Helsingborg | 2016 | 0,300 |
Helsingborg | 2017 | 0,266 |
Helsingborg | 2018 | 0,272 |
Helsingborg | 2019 | 0,270 |
Helsingborg | 2020 | 0,256 |
Helsingborg | 2021 | 0,265 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.