Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Hammarö |
2010 |
0,141 |
1 |
Hammarö |
2011 |
0,136 |
2 |
Hammarö |
2012 |
0,125 |
3 |
Hammarö |
2013 |
0,119 |
4 |
Hammarö |
2014 |
0,114 |
5 |
Hammarö |
2015 |
0,109 |
6 |
Hammarö |
2016 |
0,098 |
7 |
Hammarö |
2017 |
0,076 |
8 |
Hammarö |
2018 |
0,055 |
9 |
Hammarö |
2019 |
0,055 |
10 |
Hammarö |
2020 |
0,053 |
11 |
Hammarö |
2021 |
0,055 |
12 |
Hammarö |
2022 |
0,047 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.