Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Halmstad | 2010 | 0,638 |
1 | Halmstad | 2011 | 0,614 |
2 | Halmstad | 2012 | 0,562 |
3 | Halmstad | 2013 | 0,536 |
4 | Halmstad | 2014 | 0,510 |
5 | Halmstad | 2015 | 0,485 |
6 | Halmstad | 2016 | 0,438 |
7 | Halmstad | 2017 | 0,405 |
8 | Halmstad | 2018 | 0,399 |
9 | Halmstad | 2019 | 0,395 |
10 | Halmstad | 2020 | 0,378 |
11 | Halmstad | 2021 | 0,387 |
12 | Halmstad | 2022 | 0,336 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.