Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Habo | 2010 | 0,813 |
1 | Habo | 2011 | 0,780 |
2 | Habo | 2012 | 0,717 |
3 | Habo | 2013 | 0,685 |
4 | Habo | 2014 | 0,653 |
5 | Habo | 2015 | 0,620 |
6 | Habo | 2016 | 0,555 |
7 | Habo | 2017 | 0,582 |
8 | Habo | 2018 | 0,472 |
9 | Habo | 2019 | 0,463 |
10 | Habo | 2020 | 0,442 |
11 | Habo | 2021 | 0,448 |
12 | Habo | 2022 | 0,381 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybara energi drivmedel används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar som en följd av att fordonen blir mer energieffektiva. Andelen fossiloberoende nya tunga lastbilar växer i snabb takt, vilket inger hopp om att den tunga trafikens klimatpåverkan ska fortsätta att minska. Bland dessa fossiloberoende nya tunga lastbilar dominerar biogaslastbilarna, men försäljningen av eldrivna tunga lastbilar ökar också.
Övriga kommentarer
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.