Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 |
Hässleholm |
2010 |
0,693 |
1 |
Hässleholm |
2011 |
0,670 |
2 |
Hässleholm |
2012 |
0,619 |
3 |
Hässleholm |
2013 |
0,595 |
4 |
Hässleholm |
2014 |
0,571 |
5 |
Hässleholm |
2015 |
0,546 |
6 |
Hässleholm |
2016 |
0,495 |
7 |
Hässleholm |
2017 |
0,476 |
8 |
Hässleholm |
2018 |
0,426 |
9 |
Hässleholm |
2019 |
0,428 |
10 |
Hässleholm |
2020 |
0,414 |
11 |
Hässleholm |
2021 |
0,425 |
12 |
Hässleholm |
2022 |
0,370 |
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.