Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Härjedalen | 2010 | 1,899 |
1 | Härjedalen | 2011 | 1,857 |
2 | Härjedalen | 2012 | 1,732 |
3 | Härjedalen | 2013 | 1,662 |
4 | Härjedalen | 2014 | 1,614 |
5 | Härjedalen | 2015 | 1,554 |
6 | Härjedalen | 2016 | 1,433 |
7 | Härjedalen | 2017 | 1,381 |
8 | Härjedalen | 2018 | 0,738 |
9 | Härjedalen | 2019 | 0,745 |
10 | Härjedalen | 2020 | 0,721 |
11 | Härjedalen | 2021 | 0,741 |
12 | Härjedalen | 2022 | 0,642 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.