Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Gnesta | 2010 | 0,379 |
1 | Gnesta | 2011 | 0,367 |
2 | Gnesta | 2012 | 0,336 |
3 | Gnesta | 2013 | 0,325 |
4 | Gnesta | 2014 | 0,311 |
5 | Gnesta | 2015 | 0,296 |
6 | Gnesta | 2016 | 0,266 |
7 | Gnesta | 2017 | 0,186 |
8 | Gnesta | 2018 | 0,173 |
9 | Gnesta | 2019 | 0,172 |
10 | Gnesta | 2020 | 0,166 |
11 | Gnesta | 2021 | 0,169 |
12 | Gnesta | 2022 | 0,146 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.