Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Gislaved | 2010 | 0,664 |
Gislaved | 2011 | 0,648 |
Gislaved | 2012 | 0,602 |
Gislaved | 2013 | 0,580 |
Gislaved | 2014 | 0,559 |
Gislaved | 2015 | 0,534 |
Gislaved | 2016 | 0,486 |
Gislaved | 2017 | 0,447 |
Gislaved | 2018 | 0,409 |
Gislaved | 2019 | 0,411 |
Gislaved | 2020 | 0,398 |
Gislaved | 2021 | 0,415 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.