Växthusgasutsläpp från tunga lastbilar
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|---|
0 | Gislaved | 2010 | 0,664 |
1 | Gislaved | 2011 | 0,648 |
2 | Gislaved | 2012 | 0,602 |
3 | Gislaved | 2013 | 0,580 |
4 | Gislaved | 2014 | 0,559 |
5 | Gislaved | 2015 | 0,531 |
6 | Gislaved | 2016 | 0,483 |
7 | Gislaved | 2017 | 0,444 |
8 | Gislaved | 2018 | 0,407 |
9 | Gislaved | 2019 | 0,407 |
10 | Gislaved | 2020 | 0,397 |
11 | Gislaved | 2021 | 0,411 |
12 | Gislaved | 2022 | 0,359 |
Datakälla: Naturvårdsverket: Utsläpp av växthusgaser från inrikes transporter (Sveriges officiella statistik), Nationella emissionsdatabasen/RUS, SCB: Befolkningsstatistik
Kommentar
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.