Indikatorer för fossiloberoende transporter år 2030
Mätområde | Datum | Värde (ton CO2ekv/inv) |
---|---|---|
Falköping | 2010 | 0,634 |
Falköping | 2011 | 0,610 |
Falköping | 2012 | 0,564 |
Falköping | 2013 | 0,538 |
Falköping | 2014 | 0,516 |
Falköping | 2015 | 0,497 |
Falköping | 2016 | 0,451 |
Falköping | 2017 | 0,434 |
Falköping | 2018 | 0,405 |
Falköping | 2019 | 0,407 |
Falköping | 2020 | 0,389 |
Falköping | 2021 | 0,405 |
Växthusgasutsläppen från tunga lastbilar minskar dels för att en allt större andel förnybar energi används, dels för att energianvändningen i lastbilstrafiken minskar.
Den kommunala siffran motsvarar utsläppen från trafiken på vägarna i kommunen dividerat med antalet kommuninvånare. Utsläppen beror på hur stor genomfartstrafiken är, vilket gör att siffran inte speglar kommuninvånarnas beteende. Jämförelser mellan kommuner blir vanskliga.